Categorieën: De mensen achter jouw kleding3,5 min lezen

Duurzame uitdagingen

Dachten we na de lockdown in het begin van 2021 nog dat Corona minder een stempel op ons leven zou drukken nadat ‘iedereen’ in de zomer gevaccineerd was, rolden we aan het eind van het jaar toch weer in een nieuwe lockdown. Maar Sus & So beweegt mee met wat er ‘is’. We zijn het afgelopen jaar zelfs een aantal duurzame uitdagingen aangegaan.

Experiment met verpakkingsmateriaal

Wij verzenden onze bestellingen bij voorkeur in een envelop. In vergelijking met een doos zit er in een envelop veel minder loze ruimte, waardoor er uiteindelijk méér bestellingen in een busje passen en het busje dus minder vaak hoeft te rijden.

We gebruikten verzendzakken van gedeeltelijk gerecycled plastic, maar vonden de uitstraling eigenlijk niet bij ons groene imago passen. Inmiddels hebben we gerecycled papieren verzendzakken. Maar wat blijkt? Volgens deskundigen zijn die helemaal niet ‘groener’ dan die van plastic, onder andere omdat je voor een zak van dezelfde sterkte méér karton nodig hebt. Wat te doen? We gebruiken beide soorten enveloppen nog, want we gooien niets weg. Maar nader onderzoek blijkt dus nodig.

Op naar circulair

Natuurlijk zien wij dat ‘bio en fair’ alleen niet meer genoeg is. We moeten grondstoffen eigenlijk eindeloos kunnen hergebruiken. En diverse eerlijke merken experimenteren gelukkig met circulaire mode. Al vanaf het begin hebben we om die reden Mudjeans in ons assortiment. Met knitwear waren we nog wat terughoudend, omdat in veel gerecyclede knitwear synthetische vezels (acryl, polyamide) zitten. Maar we realiseren ons dat we merken moeten steunen in hun zoektocht naar een circulair kledingstuk dat tegelijk grondstoffen recyclet én géén oceanen vervuilt.

In 2022 blijven we in contact met merken als Blueloop, Loop a Life en Rifo om het aanbod (bijna) circulaire truien verder uit te breiden. Dit jaar willen we ook bekijken of we net als bij jeans een soort inleverpunt kunnen worden voor afgedragen knitwear, zodat jij als klant direct ziet wat er met jouw oude trui gebeurt.

Pop-up smaakt naar méér

In de tweede helft van 2021 openden we een tijdelijke winkel aan de Oudegracht in Utrecht. Deze winkel voorzag bestaande (online) klanten én passanten in een mooi aanbod van eerlijke en duurzame kleding. Door een samenwerking met onze vrienden van Pure Coverz bood de winkel ook prachtig bedlinnen en biologische stoffen voor de doe-het-zelvers onder ons.

Wat we natuurlijk al wisten, maar nu ook bevestigd werd door menig klant: de (trein)reis naar Hilversum is voor velen een obstakel, dus velen hopen dat we doorgaan met een winkel in Utrecht. Natuurlijk weten deze klanten de webshop ook te vinden, maar in een fysieke winkel kun je nu eenmaal makkelijker ‘ingewikkelder’ kledingstukken zoals broeken en jurken passen voordat je ze aanschaft.

We zijn naarstig op zoek naar een nieuwe locatie die goed bereikbaar is en ook in de loop zit van het winkelpubliek. Hopelijk openen we in de loop van 2022 een winkel waar we de komende jaren te vinden zijn.

Al doende leren

Tot nu toe deden Gonny en Jitske samen bijna al het werk, met uiteraard de waardevolle hulp van Fanny en Nine. Met een extra winkel erbij was dat niet meer te doen. Voor het eerst gingen wij heuse (weliswaar tijdelijke) contracten aan. Werkervaring was niet per se vereist, voor ons is het belangrijkste dat het personeel onze duurzame visie deelt. Al doende leerden wij, het personeel het staan in de winkel en wij het ‘managen’.

We willen de verandering zijn

Sus & So probeert te leven volgens het concept ‘Be the change you want to see in the world’, een uitspraak die vaak aan Mahatma Ghandi wordt toegeschreven. Met onze winkel willen wij een een verandering teweeg brengen in de mode-industrie. Iedereen in de keten moet volgens ons op zijn minst een leefbaar loon verdienen. Maar de manier waarop wij onze winkel draaien verschilt verder niet veel van de manier waarop een andere winkel de boel draaiend houdt. En dat willen we graag veranderen.

Op dit moment is de winkel eigendom en dus vermogen van Gonny en Jitske. Wij willen de winkel los maken van onze personen, zodat de winkel ook door kan ‘leven’ als een van ons aan een nieuwe uitdaging toe is. In 2021 heeft Jitske de cursus Deelgenootschap gevolgd, waarin ze kennis heeft gemaakt met een heel andere kijk op de economie. In 2022 willen we met die kennis en met hulp van anderen toe naar een bedrijfsvorm waarin het kapitaal zogenaamd geneutraliseerd is.

Begrijp je niet wat dat precies betekent? Wij ook niet ;-) Maar het voelt als het antwoord op waar het volgens ons in de huidige economie fout gaat en de rijken steeds rijker en de armen steeds armer.

Hoe bereiken we jou?

Als wij echt iets willen veranderen in de wereld, dan hebben we jou nodig. En hoe bereiken jou? Wij realiseren ons dat we een tandje bij moeten zetten in onze communicatie. Een website hebben is niet genoeg, deze moet boordevol informatie staan, überhaupt gevonden worden en je (online) identiteit moet overal ‘kloppen’. Onze website, social media, nieuwsbrief, etalage, tot zelfs ons stoepbord toe moet steeds dezelfde boodschap uitdragen.

In een eerste stap naar verdere professionalisering op dit vlak heeft Gonny een cursus gevolgd bij Google, wetende dat veel zoekopdrachten van onze potentiële medestanders hier beginnen. (Ook al hebben we er niet altijd een goed gevoel bij dat er zoveel macht ligt bij één commerciële partij.) In 2022 hopen we jou nog beter te bereiken, te informeren en te enthousiasmeren voor een duurzame kledingstijl.