Gonny & Jitske

Gonny en Jitske hebben sinds 2016 samen de (web)winkel van Sus & So. Gonny zit al sinds 2004 in de duurzame mode (Sincero fair fashion), Jitske sinds 2009 (Het Groene Warenhuis).

Bij het inkopen van onze kleding, en bad- en bedlinnen letten we er op dat ze met respect voor mens en milieu zijn gemaakt. We kopen merken in die bijvoorbeeld Fairtrade, Fair Wear Foundation en/ of GOTS gecertificeerd zijn, in een enkel geval (bij Inti Knitwear) maken we een uitzondering en gaan we af op de mensen die het verhaal vertellen. Vaak hebben onze leveranciers rechtstreeks contact met de naaiateliers waar hun kleding gemaakt wordt en doen ze daar al jaren zaken mee.

Verder vinden we het belangrijk dat we de korte levensduur van mode veranderen, zowel qua ‘in de mode zijn’ als qua kwaliteit. Binnen de duurzame merken kopen we dan ook graag de tijdloze items in.

Hoewel we al heel wat jaartjes ‘in het vak’ zitten, hadden we nog niet eerder de reis gemaakt die een kledingstuk aflegt vanaf het katoenveld tot aan onze winkel. Om onze klanten nog beter over de herkomst van onze kleding te kunnen vertellen, bezochten we in 2019 de biologische katoenvelden in Turkije, ze waren in september net begonnen met het oogsten; handgeplukt. In Izmir, een echte textielstad, namen we een kijkje in de naaiateliers waar onder andere kleding voor Albero Natur, King Louie en Chills en Fever (voorheen Froy en Dind) wordt gemaakt.

Gonny & Jitske

Gonny en Jitske hebben sinds 2016 samen de (web)winkel van Sus & So. Gonny  zit al sinds 2004 in de duurzame mode (Sincero fair fashion), Jitske sinds 2009 (Het Groene Warenhuis).

Bij het inkopen van onze kleding, en bad- en bedlinnen letten we er op dat ze met respect voor mens en milieu zijn gemaakt. We kopen merken in die bijvoorbeeld Fairtrade, Fair Wear Foundation en/ of GOTS gecertificeerd zijn, in een enkel geval (bij Inti Knitwear) maken we een uitzondering en gaan we af op de mensen die het verhaal vertellen. Vaak hebben onze leveranciers rechtstreeks contact met de naaiateliers waar hun kleding gemaakt wordt en doen ze daar al jaren zaken mee.

Verder vinden we het belangrijk dat we de korte levensduur van mode veranderen, zowel qua ‘in de mode zijn’ als qua kwaliteit. Binnen de duurzame merken kopen we dan ook graag de tijdloze items in.

Hoewel we al heel wat jaartjes ‘in het vak’ zitten, hadden we nog niet eerder de reis gemaakt die een kledingstuk aflegt vanaf het katoenveld tot aan onze winkel. Om onze klanten nog beter over de herkomst van onze kleding te kunnen vertellen, bezochten we in 2019 de biologische katoenvelden in Turkije, ze waren in september net begonnen met het oogsten; handgeplukt. In Izmir, een echte textielstad, namen we een kijkje in de naaiateliers waar onder andere kleding voor Albero, King Louie en Froy en Dind wordt gemaakt.

Het team

Jitske: “Ik ben opgegroeid met de overtuiging dat consuminderen de oplossing is voor veel problemen in de wereld. Alleen, die overtuiging botste met mijn liefde voor mooie kleding en maakte dat ik me bij elke aanschaf schuldig voelde. Toen ik collega Wendie Hagendoorn van SchaapjeSchaapje op een biologische markt zag met een kraam vol prachtige biologische wollen artikelen, wist ik: het kan wel! Mooie kleding hoeft niet ten koste te gaan van mensen en milieu. En ik dacht: dat wil ik ook. Een jaar later, in 2009, was de webshop een feit, dankzij mijn partner Marco voor wie het bouwen van een webshop ook een nieuw avontuur was.

In 2011 besloot ik mijn baan bij het ministerie van Landbouw en Natuur op te zeggen en een stenen winkel te openen. Met mijn collega Gonny had ik vanaf het begin al een goed contact. Toen we merkten dat we over veel dingen hetzelfde denken, besloten we onze krachten te bundelen. Heel fijn hoor, je kunt met elkaar sparren, de taken verdelen en, niet onbelangrijk hoor, voor het eerst in jaren kunnen we op vakantie met het vertrouwen dat de winkel ondertussen gewoon open blijft.”

Gonny: “Door mijn reizen raakte ik geïnteresseerd in andere culturen en het armoedeprobleem in de wereld. Daar wilde ik wel iets aan doen, maar had geen opleiding tot arts of boer, dus het werd al snel duidelijk dat het iets in de ‘eerlijke handel’ moest worden. Van huis uit heb ik de liefde voor mooie stoffen en handgemaakte kleding meegekregen. Dus met een beetje marketingervaring maar zonder een mode-achtergrond ben ik tijdens een werkloze periode in de wereld van biologische en eerlijke mode gedoken. Al snel had ik zoveel informatie verzameld dat ik een ondernemingsplan heb geschreven voor een webwinkel in milieuvriendelijke en eerlijke mode. Ik was nieuwsgierig of banken er ook brood in zagen en bank nummer drie wilde me wel helpen met een startkapitaal voor de webshop en voorraad. Drie maanden later was de site van Sincero fair fashion in de lucht.

Al snel werd duidelijk dat niet iedereen nog gewend was aan het bestellen van kleding via internet. Dus toen ik eind 2008 een postcodeloterij meevaller had heb ik acuut mijn baan opgezegd en ben full time gaan ondernemen. Een paar maanden later had ik een winkelpand gevonden in hartje Utrecht. Dat werd project van peeskamer naar paskamer. In 2015 was het tijd voor iets nieuws, een nieuwe plek en eindelijk weer (hele leuke) collega’s: Jitske en Marco!”

Marco: Onze steun en toeverlaat op webshopgebied en als het nodig is draait hij ook zijn hand niet om voor de verkoop in de winkel.

“Vanuit mijn online marketing bedrijf met de naam MCM Websites had ik sinds 2004 enige ervaring met online verkoop maar er was nog veel dat we niet wisten in 2009. We zijn van WordPress toen nog WP-commerce overgegaan naar Prestashop.
Prestashop heeft een lage leercurve en was toen nog niet zo heel populair. Toch voelde het goed.
En toen kwam Woocommerce op de markt. Dit veranderde de webshop mogelijkheden binnen WordPress totaal. Mede doordat ik me in de jaren helemaal op WordPress gericht was kon ik deze stap aanraden. Het scheelde mij weer leertijd. Woocommerce is in de loop van de tijd één van de grootste platformen voor webshops geworden. Het is makkelijk uit te breiden en werkt goed samen met andere (kassa) systemen.
Een webshop is constant evalueren en bijschaven. Goed luisteren naar wat je klanten zeggen. Even een webshop er naast is een illusie. Het is hard werken, zeker naast een fysieke winkel.

Ik denk dat we nu een degelijke partij zijn met een ruim aanbod van mooie en eerlijke producten die de aarde een beetje mooier maken.”

Fanny heeft jarenlang in het onderwijs gewerkt maar is toe aan nieuwe uitdagingen. Op dit moment werkt ze naar volle tevredenheid bij ons in de winkel en draagt zo haar steentje bij aan een groenere textielindustrie.

Sil is een echte milieu-activist en had jaren een duurzame textieldrukkerij in Utrecht, waar ze biologische t-shirts bedrukte met haar zelfgemaakte illustraties. Bloemen en fietsenprints waren favoriet. Ze werkt bij Sus & So omdat ze collega’s en het contact met klanten mistte.

Als je moest kiezen tussen de waarden Sustainable of Social, welke kies je dan? Sil: “Die kan ik niet los van elkaar zien, echt niet!”. En wat is je favoriete kledingstuk? “Een lekker lang vest dat ik alleen thuis aan heb”. En je favoriete kledingstuk uit de winkel? “Dat is een groen kort katoenen kabelvest van Tranquillo”. En wat wil je doen als je later groot bent? “Dan ga ik lekker wandelen in Wales”.

Jasmijn is een echte creatieve duizendpoot; ze is modevormgever, stylist en etaleur. Naast haar werk bij ons in de winkel ontwerpt en maakt ze kleding van gebruikte materialen en richt ze winkels in.

Je vindt haar in principe op donderdag in Hilversum en op vrijdag of zaterdag in Utrecht. Dus als je hulp nodig hebt bij het maken van combinaties, kom dan vooral langs op een dag dat zij er is, Jasmijn helpt je graag met stylingadvies.