Blog

Meer weten?

Sus & So (sustainable & social)

Bij Sus & So zit het goed; de kleding zit niet alleen goed, maar ook met de productie van onze kleding, bedlinnen en badtextiel zit het goed! Ons assortiment duurzame kleding is van kwalitatief goede materialen, is prettig in gebruik én is met respect voor mens en milieu gemaakt!

Sus & So is een stenen winkel en webshop met biologisch en eerlijk geproduceerde kleding, bed- en badtextiel en woonaccessoires in Hilversum. Jitske, Gonny en Marco, de eigenaren, houden van mooie spullen, maar kunnen er alleen van genieten als ze weten dat deze met respect voor mens en milieu zijn geproduceerd. Voor het assortiment van Sus & So kiezen wij dan ook alleen voor merken met biologische en/ of fairtrade keurmerken, of merken die heel transparant zijn in hun productiemethode.

Jitske en Marco zijn in 2009 met de webshop hetgroenewarenhuis.nl begonnen met een paar kledingstukken en wat badtextiel. In de afgelopen jaren heeft Marco de webshop geprofessionaliseerd, heeft Jitske het assortiment uitgebreid en openden ze samen eind 2011 een echte, stenen, winkel in Hilversum.

Een stenen winkel geeft de klanten vertrouwen (het is niet alleen een onpersoonlijke webshop), geeft klanten de mogelijkheid om de mooie spullen te voelen en ons de mogelijkheid klanten te ontmoeten. Mede door die gesprekken krijgt ons concept van een duurzaam warenhuis steeds meer vorm.

Ondertussen werkte Jitske al af en toe samen met Gonny, van Sincero fair fashion in Utrecht, die met hetzelfde concept in 2004 begon en die van 2009 tot 2015 een stenen winkel in een voormalig peeskamertje in de Hardebollenstraat in Utrecht runde. Toen dat huurcontract afliep was de keus snel gemaakt; Jitske en Gonny wilden hun krachten bundelen om samen de boodschap van eerlijke en biologische producten nog beter te kunnen brengen. Per 1 januari 2016 was de samenwerking een feit.

In de zomer van 2016 werd het buurpand van de winkel in Hilversum erbij getrokken en na de verbouwing de nieuwe naam Sus & So, Sustainable en Social geïntroduceerd. Ook de webwinkel werd vernieuwd zodat je zowel online als offline goed terecht kunt voor duurzame mode!

Het team

Jitske

IJitskek ben opgegroeid met de overtuiging dat consuminderen de oplossing is voor veel problemen in de wereld. Alleen, die overtuiging botste met mijn liefde voor mooie kleding en maakte dat ik me bij elke aanschaf schuldig voelde. Toen ik collega Wendie Hagendoorn van SchaapjeSchaapje op een biologische markt zag met een kraam vol prachtige biologische wollen artikelen, wist ik: het kan wel! Mooie kleding hoeft niet ten koste te gaan van mensen en milieu. En ik dacht: dat wil ik ook. Een jaar later, in 2009, was de webshop een feit, dankzij mijn partner Marco voor wie het bouwen van een webshop ook een nieuw avontuur was.

In 2011 besloot ik mijn baan bij het ministerie van Landbouw en Natuur op te zeggen en een stenen winkel te openen. Met mijn collega Gonny had ik vanaf het begin al een goed contact. Toen we merkten dat we over veel dingen hetzelfde denken, besloten we onze krachten te bundelen. Heel fijn hoor, je kunt met elkaar sparren, de taken verdelen en, niet onbelangrijk hoor, voor het eerst in jaren kunnen we op vakantie met het vertrouwen dat de winkel ondertussen gewoon open blijft.

Gonny

Door mijn reizen raakte ik geïnteresseerd in andere culturen en het armoedeprobleem in de wereld. Daar wilde ik wel iets aan doen, maar had geen opleiding tot arts of boer, dus het werd al snel duidelijk dat het iets in de 'eerlijke handel' moest worden. Van huis uit heb ik de liefde voor mooie stoffen en handgemaakte kleding meegekregen. Dus met een beetje marketingervaring maar zonder een mode-achtergrond ben ik tijdens een werkloze periode in de wereld van biologische en eerlijke mode gedoken. Al snel had ik zoveel informatie verzameld dat ik een ondernemingsplan heb geschreven voor een webwinkel in milieuvriendelijke en eerlijke mode. Ik was nieuwsgierig of banken er ook brood in zagen en bank nummer drie wilde me wel helpen met een startkapitaal voor de webshop en voorraad. Drie maanden later was de site van Sincero fair fashion in de lucht.

Al snel werd duidelijk dat niet iedereen nog gewend was aan het bestellen van kleding via internet. Dus toen ik eind 2008 een postcodeloterij meevaller had heb ik acuut mijn baan opgezegd en ben full time gaan ondernemen. Een paar maanden later had ik een winkelpand gevonden in hartje Utrecht. Dat werd project van peeskamer naar paskamer. In 2015 was het tijd voor iets nieuws, een nieuwe plek en eindelijk weer (hele leuke) collega's: Jitske en Marco!

Marco

Onze steun en toeverlaat op webshopgebied en als het nodig is draait hij ook zijn hand niet om voor de verkoop in de winkel.

"Vanuit mijn online marketing bedrijf MCMwebsites had ik sinds 2004 enige ervaring met online verkoop maar er was nog veel dat we niet wisten in 2009. We zijn van Wordpress toen nog WP-commerce overgegaan naar Prestashop. Prestashop heeft een lage leercurve en was toen nog niet zo heel populair. Toch voelde het goed.
Een webshop is constant evalueren en bijschaven. Goed luisteren naar wat je klanten zeggen. Even een webshop er naast is een illusie. Het is hard werken, zeker naast een fysieke winkel.
Ik denk dat we nu een degelijke partij zijn met een ruim aanbod van mooie en eerlijke producten die de aarde een beetje mooier maken."

Betty

Betty

Betty van de Groene Keizer staat ons regelmatig met raad en daad bij en zorgt er voor dat de balans in onze winkel goed blijft.

Onze filosofie

Voordat kleding of artikelen bij ons in de winkel liggen, moeten ze aan een aantal eisen voldoen. Onze producten zijn gemaakt met respect voor het milieu én voor de mensen die ze maken. Dat betekent minder vervuiling maar ook een eerlijk loon, veilig werk en geen kinderarbeid.Bij de inkoop letten we op verschillende keurmerken die staan voor een schoon en eerlijk productieproces, of kiezen we voor merken die heel transparant zijn over hun productieproces.


Klik om te accepteren

Wij maken gebruik van cookies om het winkelen in onze webshop te vergemakkelijken.